Vânzarile imobiliare devin din ce în ce mai provocatoare. O mare parte dintre cumpărători amână momentul achiziției, în speranța revenirii la costuri mai mici ale creditelor. Ce înseamnă asta? Ne confruntăm deja cu o scădere a cererii care, inevitabil, va fi urmată de scăderi ale prețurilor pe anumite segmente. Pe o piață în scădere, orice lună în plus de stat în piață va duce la o vânzare cu un preț mai mic.
Așadar, ce poți face pentru a valorifica cât mai bine proprietatea într-un termen rezonabil?
Startul ieșirii în piață este decisiv. Înainte de a ieși în piață, trebuie să faci câteva pregătiri:
- Aranjează casa, vezi ce trebuie reparat, curățat. Regula primei impresii este valabilă și la case. Intrarea, lumina, mirosul - totul contează - fă-le să lucreze în favoarea ta.
- Asigură-te că actele proprietății sunt în ordine și poți să reacționezi rapid. Cumpărătorii calificați, care caută de 2-3 luni, recunosc o proprietate bună când apare în piață și e bine să fii pregătit.
- Stabilirea prețului este extrem de delicată - este firesc ca fiecare să dorească să-și valorifice proprietatea cât mai bine, dar dacă prețul este supraevaluat, nu vei fi sunat, nu vei avea vizionări și nu vei avea cu cine să negociezi.
Dar de unde știi care sunt limitele între care poți naviga? Din portalurile imobiliare poți culege doar informații ale proprietăților active în piață, care la rândul lor pot fi de multe luni în piață și, dacă te raportezi doar la ele, poți avea aceeași soartă.
De unde poți lua informații reale, prețuri de tranzacționare? Ai nevoie de informații ale proprietaților vândute. Astfel de informații îți pot fi oferite de un agent imobiliar cu experiență și cu acces la baze de date cu proprietăți tranzacționate, printr-o Analiză Comparativă de Piață.
A venit momentul listării!
- Pentru succes maxim aceasta trebuie listată pe cât mai multe canale, să ajungă la o plajă mare de cumpărători - portaluri online, presă scrisă, promovare locală etc. Cât mai mulți cumpărători trebuie să afle de proprietatea ta!
Cât mai multe canale, nu înseamnă mai multe agenții. Colaborarea cu mai multe agenții pentru o singură proprietate este similară cu zicala veche - ,,copilul cu mai multe moaşe rămâne cu buricul netăiat" - nimeni nu-și asumă responsabilitatea, efortul este minim pentru că nimeni nu este sigur de remunerația finală.
- Pentru a capta atenția potențialilor cumpărători pune fotografii de calitate, scrie detaliile corect și descrie cât mai atractiv. Ai nevoie să accesezi resursele tale de om de publicitate, să stabilești publicul țintă și cum ajungi la el.
Urmează telefoanele, calificarea cumpărătorilor și vizionările. Aici e util să comunici ușor cu oamenii, să nu iei personal comentariile lor, să notezi undeva datele lor de contact (să-i poți contacta ulterior, dacă este necesar), să afli dacă își permit să cumpere casa și ,,să citești" interesul lor.
Dacă lucururile merg cum trebuie, vei ajunge la negocierea condițiilor de tranzacționare și la pregătirea contractului.
- La această parte ai nevoie să-ți ascuți abilitățile de negociator, răbdarea și să ai câteva cunoștințe juridice de bază în materie de transmitere a proprietații.
Cam atât, nu e mult, dar nici puțin :)
Dacă ai nevoie de ajutor, suntem aici să dezvoltăm.